۳۰ مرداد ۱۳۸۹, در ۷:۳۰ ب.ظ

“کعبه” زیر سایه ی ساعت بزرگ

Share

mec08

احتمالا” خبر از ساخت بزرگ ترین ساعت های جهان در مکه دارید، ساعت هایی که در اولین روز از ماه رمضان در جوار محوطه ی کعبه ساخته شد کار خود را شروع کرده و در بسیاری از سایت ها صحبت از ابعاد و اندازه های عجیب و غریب آن است. اول شاید بهتر باشد بدانید این ابعاد و اندازه ها را : این چهار ساعت بزرگ که کار یک شرکت آلمانی-سوییسیست بر روی یک برج ۵۷۷ متری قرار گرفته اند که فاصله اش تا محوطه ی اطراف کعبه تنها ۵۰ متر است و تا کنون تقریبا” ۸۰۰ میلیون دلار برای آن ها هزینه شده . قطر هر کدام از این ۴ ساعت که فعلا” فقط یکی از آنها به کار افتاده تقریبا” ۴۵ متر است که قرار است با ۲ میلیون LED کاملا” روشن و واضح به دید زیارت کنندگان برسد – جالب است! ساعتی ۴۵ متری در کنار بنایی که بلندی آن تنها ۱۵ متر و هر ضلعش تقریبا” ۱۲ متر است -. در بالای این ساعت هم عبارت الله نوشته شده که ۲۱٫۰۰۰ LED دیگر برای روشن کردن آن به کار میرود.

mec04

Mecca-1850

اما دلایلی که برای نشان دادن زائد بودن این بنا وجود دارد تا اندازه ای زیاد است که اصلا” نیاز نیست چیزی از معماری بدانید یا آدمی مذهبی ای باشید و رگ غیرتتان بزند بیرون، مثل من که نه چیزی از معماری میدانم و نه مذهبی هستم! اولا” جدای از تمامی بحث های نظری، اگر بخواهیم صرفا” از دید معمارانه به این برج نگاه کنیم،شاید یک تقلید مضحک از ساعت Big Ben لندن بهترین جمله ای باشد که بتوان گفت. حتی نمیشود گفت این بنا بومی شده ی ساعت Big Ben است! تنها نشانه هایی که شاید بشود از معماری عربستان در آن دید قوس ها و طاق هاییست که ناشیانه در انتهای برج کار گذاشته شده.

Portcullis.house.bigben.arp

نکته ی بعدی که از همان اول هم کاملا” مشخص است، به کل فراموش کردن عبارت “حفظ حریم یک بنای تاریخی” است.اصلا” کاری به مبنای دینی و نظری جهت دار نبودن مکعبی که محور گردش و زیارت عده ای زایر است ندارم، تنها فکر کنید در حال طواف به دور کعبه باشید و مدام یک چیز بدشکل و نوک تیز توی دیدتان باشد. مطمئنا” حس خوبی به آدم دست نمیدهد!

Kaba

حتی نوع کاربری هایی که برای این برج هم انتخاب شده جالب توجه است : یک محل کنفرانس، هتلی لوکس و بقیه ی بنا تماما” فضاهای تجاری. البته این اولین بار نیست که یک مکان مذهبی با یک عملکرد تجاری ترکیب میشود، به عنوان مثال مسجد شاه تهران  حیاطی دارد که دور تا دورش را حجره ها احاطه کرده، ولی تسلط یک برج با چنین عملکردی، حتی بر مناره های مقدس ترین مکان مذهبی مسلمانان، واقعا” طنزی تلخ است.

پست های مرتبط

{ 58 نظر }

sabaa ۳۰ مرداد ۱۳۸۹, در ۹:۲۱ ب.ظ

به نظر که معماری اسلامی ندارد

سید امیرعلی ۳۰ مرداد ۱۳۸۹, در ۹:۳۱ ب.ظ

خیلی هم خوبه. این باعث می‌شه که همه‌ی دنیا بدونن اهمیت دادن به زمان تا چه اندازه در نزد مسلمین اهمیت داره.

سلام ۳۰ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۱:۳۶ ب.ظ

بابا تو چقدر ابلهی!

غلام ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۲:۱۶ ق.ظ

بابا وافعا تو (مهدی) ابلهی که نمی فهمی سید امیر علی داره مسخره می کنه!

سید امیرعلی ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۱۲:۵۱ ب.ظ

دشمنان پیغمبر و ائمه‌‌ی اطهار ذات سیاه خودشون رو با فحاشی به مقدسات و رهبر مسلمین جهان به خوبی نشون دادند. این خودش سندی هست بر مظلومیت شیعه و حقانیت اسلام عزیز ما.
یه روزی در پیشگاه خداوند با خفت و خواری طلب بخشش خواهید کرد، ولی اون روز دیگه به حرف شما توجه نخواهد شد. توبه کنید و دست از دشمنی با حقیقت بردارید. حدیث داریم که درهای توبه حتی تا آخرین لحظات زندگی هم بازه.

من دیگه پام رو در این سایت نخواهم گذاشت. حداقل به حرمت این ماه مبارک. در ضمن با دقت در نظرات دوستان و دیدن مطالب قبلی کم‌کم‌ دارم متوجه می‌شم که نویسنده‌ی سایت گرایش‌های صهیونیستی و ماسونی داره. البته ممکنه خودش هم آگاه نباشه.

مهدی ص ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۲:۱۳ ب.ظ

از نویسنده سایت یک معمار (آقا هومن عزیز) می خوام که این نظرات توهین آمیز و آنهایی که ربطی به این سایت و محتوای اون و اصل معماری ندارن، پاک کنه
ممنون :) :ایکس

هومن ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۷:۵۴ ب.ظ

حتما”. من نتونستم زود به اینجا سر بزنم و میبینم که بعضی دوستان گرد و خاک کردن!!

کامران ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۵:۱۵ ب.ظ

با درود
دوست گرامی توهین کردن و ناسزا دادن هیچ گونه نتیجه ی شایسته و موثری بر مخاطب نمی گذارد. اگر شما نسبت به اسلام و رهبران آن چون محمد، علی، ابوبکر، عمر و غیره انتقادی دارید، آیا بهتر نیست آن را از راه پژوهش در این موضوع(در حد امکان) پی بگیرید و آنگاه با آگاهی بیشتر با دینداران به بحث آزاد در این مورد بپردازید. البته در هنگام به چالش کشیدن دیگران آدمی خود نیز به چالش کشیده می شود و چه بسا از کس یا کسان روبرو چیزی بیاموزد که دور از انتظار نیز نیست.
به نظر می رسد که بسیار بهتر است که به باورها و اندیشه های یکدیگر احترام بگذاریم و در صورت احساس نیاز به نقد، آنرا به صورت خردمندانه و البته کاملاً با شجاعت بیان کنیم(چرا که آنچه را حق می پنداریم باید بیان نماییم و این از حقوق و وظایف هر انسانی است هر چند که گروه بسیاری در جامعه خلاف آن بیاندیشند). البته این احترام شامل احترام دینداران به دیگران و اندیشه هایشان، از جمله به ناباوران به دین نیز می شود.
در ضمن در صورت علاقه ی دوستان گرامی به پژوهش در کتابهای انتقادی نسبت به اسلام، برخی از آنها را که در حد دانش محدود خود، آنها را دیده ام ذکر می نمایم. کتابهای “23 سال” اثر “علی دشتی”،”شخصیت محمدی” اثر “معروف عبدالغنی الرصافی”،”اسلام شناسی” اثر “علی میرفطروس (بابک دوستدار)”و”پس از 1400 سال” اثر “شجاع الدین شفا” از این دسته اند. در ضمن آثار شادروان “احمد کسروی” در زمینه ی روشنفکری و نگاه نو به دین می تواند بسیار کارساز باشد. به ویژه برای آشنایی با پژوهش های ایشان در مورد باورهای شیعی به برخی از کتابهای وی چون “شیعی گری”،”بهایی گری”و … می توان مراجعه نمود.
امیدوارم همگی همیشه شاد و سرافراز باشید

ابک ۳۰ مرداد ۱۳۸۹, در ۹:۵۴ ب.ظ

یعنی برای کعبه حتی به اندازه میدان نقش جهان هم اهمیت قائل نشدن

ashkan ۳۰ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۰:۲۲ ب.ظ

خیلی مسخره خیلی جلف خیلیییی “”عرب”" به معتای واقعی

سعید ۳۰ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۱:۱۵ ب.ظ

Spit on the Sunni Arab

alireza ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۲:۰۸ ق.ظ

از این جهت جالب است که زیر ساعت نوشته وقف توسط ملک عبدالعزیز به حرمین شریفین همان کسی که هنوز صحنه شراب خوردنش با نخست وزیر اسرائیل یادمان نرفته.بدانید بد نیست که تمامی ساختمان متعلق به خاندان سعود است که مثلا وقف حرم شده است و همچنین پیمانکار این ساختمان خانواده بن لادن است.چند سال قبل که مکه رفته بودم و این بنا در حال ساخت بود اینها رو فهمیدم .تیتر این مطلب رو که دیدم یاد نماد این ساختمان افتادم که روی در و دیوار شهر مکه خود نمایی می کرد حتی روی دیوار های اطراف منی و عرفات به این ترتیب که دو برج این ساختمان در آن نماد سر به فلک کشیده بود در حالی که کعبه در زیر این دو برج مظلوم ایستاده بود. با همین حالت سعی کردم با نمایی مشابه آن عکسی واقعی بگیرم که عکسشو دارم اگه خواستین میل بزنید براتون بفرستم.

امین شهامی پور ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۲:۱۸ ق.ظ

سلام
در درجه ی اول کاری ندارم که معماری بلدید یا نه مذهبی هستید یا نه! اینو می گم که خیلی احساساتی برخورد کردید ا این مسئله بینندگان شما تحت تاثیر کاذب قرار داد.مسئله ی اول اینکه همه چیز حتی معماری برای تامین نیازهای ماست نه چیز دیگه.اگه فلسفه ی خط آسمان رو بدونید هیچ وقت نمیگید این ساختمان ارتفاعش کمه اون یکی زیاده!!!!!!این مسئله هم کاملا محرضه که معمارهای غربی با معماریشون در کشورهای عربی اسلام یا مثلا هرچیزی که به اسلام مربوط میشه زیر سوال می برن.مسئله دیگه اینکه اگه رج به این بلندی در چنین شهری بنا بشه مطمئنا و صد البته مطمئنا کاربری دیگری به غیر از آنهایی که گفتید نخواهد داشت!!!

هومن ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۲:۲۸ ق.ظ

دوست عزیز من راستش خیلی متوجه نشدم ربط این پست با ” همه چیز حتی معماری برای تامین نیازهای ماست نه چیز دیگه (؟؟!؟)” و ” فلسفه ی خط آسمان” چیه ، حتی راستش رو بخواید نمیدونستم خط آسمان یک فلسفست ; ) ولی به هر حال نظر شما محترمه : )
در ضمن در رابطه با کاربری ها به لینک منبع که در سایدبار در delicious سایت هست یه سری بزنید، پاراگراف سوم، خط دوم : )

محمد ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۱:۰۹ ق.ظ

معماری بنا از نوع برج های مخروطی فراماسونی هست مثل برج صندق قوامین در تهران

havij ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۴:۲۰ ب.ظ

هومن عزیز شما پاسخی در رد یا تایید این کامنت داری؟ به نظر من که شبیه بناهای فراماسونی نیست؛ نه از هرم چهاروجهی (شبیه برج میدان آرژانتین تهران) و مثلث خبریه نه ستونهای استوانه ای.

Saeed ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۶:۵۵ ب.ظ

نه من بر عکس فکر میکنم به قضیه فراماسونری بسیار میخورد حتما لازم نیست دقیقا عین مواردی که شما اشاره کردی باشه اگه اون جوری بود که هر بنی بشری با یه نگاه میفمید به تیتر مطلب بنگرید به نظرتون حالا یکم قضیه به فراماسونری نمیخوره ؟

هومن ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۹:۱۷ ب.ظ

راستش من قبلا” خودم متهم شده بودم از طرف یکی از برادران که دارم مطالب فراماسونری رو اشاعه میدم، ولی واقعا” هر گردی گردو نیست!

سعید ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۸:۵۵ ق.ظ

نه من اصلا منظورام اشاعه و از این چیز ها نبود !
میخواستم به قضیه سایه انداختن این ساعت روی کعبه اشاره کنم، ولی در کل کسی چه میداند شاید همه اینها خیال پردازی های ذهن ماست و این فقط یک ساعت بلند است !

مهدی ص ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۲:۲۰ ب.ظ

میگن معمار برج العرب دبی بعد پایان ساخت برج با پاپ تماسی داشته و می گه تبریک می گم، بزرگترین صلیب دنیا را در مملکت مسلمین ساختم.
(اگر دبی تشریف برده باشین از پشت برج رو دیده باشید متوجه فرم صلیبی اون شدید! و گویا برای همین هم هست که همیشه از یک وجه برج العرب در تبلیغات دبی استفاده میشه که صلیب پشت بنا مشخص نشه)
من نمیخوام بگم که اینا همش توطئه است و غربی ها فلان و فلان. یا این بنا فراماسونری هست یا نیست! اما خوب همه چیز هم به همین سادگی ظاهر نیست

هومن ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۱:۳۴ ق.ظ

اصولا ما در توهم توطئه به سر می بریم یه نگاهی به کامنتها بیندازید…معماری فراماسونری…شراب خوردن با سران اسرائیل …هر کی هم موافق این بنا باشه …کافره…به نظر من که این بنا زیباست و خیلی با عظمت و قسمتی از طرح توسعه خانه خداست که خیلی هم سریع و خوب اجرا شده…نه مثلا مثل آستان قدس ما خوبه که یک طرح رو بعد از سی سال هنوز هم نتونستند اجرا کنند؟؟

هومن ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۱:۳۵ ق.ظ

مصلی تهران رو یادم رفت…کم کم می خواد ان شالله تکمیلش به قرن بعدی برسه!!!

هومن ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۱:۳۵ ق.ظ

عرضه داریم …خودمون معماری اسلامی و ایرانی رو به طور صحیح اجرا کنیم…

رضا ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۱:۴۷ ق.ظ

دوستان من پدرم دیروز از کعبه برگشته و میگه مورد خشم زائرین بوده این ساعت . اخه تو دید بودنش باعث میشه حواس ادم به کلی پرت بشه و تمرکزی نداشته باشه . مسلما ارتفاع بلندش چیزی حدود 600متر و زیباییش میتونه دلیلی باشه بر تمرکز نداشتن . شاید کار اشتباهی بوده .

رضا ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۱:۴۸ ق.ظ

دوستان من پدرم دیروز از کعبه برگشته و میگه مورد خشم زائرین بوده این ساعت . اخه تو دید بودنش باعث میشه حواس ادم به کلی پرت بشه و تمرکزی نداشته باشه . مسلما ارتفاع بلندش چیزی حدود ۶۰۰متر و زیباییش میتونه دلیلی باشه بر تمرکز نداشتن . شاید کار اشتباهی بوده .

غللی ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۲:۲۲ ب.ظ

کاملا مشخصه برای جاسوسیه!

کامران ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۳:۴۳ ب.ظ

هیچ دقت کرده اید که این ساختمان کوچک (کعبه)، چه درآمد سرشاری برای عرب ها و رهبران آن ها به وجود آورده که برای نمونه، امکان ساخت چنین بنایی را از دیدگاه اقتصادی برای آنها به صرفه کرده است.
آیا این ثروت ملت هایی چون ایرانیان نیست که بجای صرف کردن در آبادانی کشور خود و از بین بردن فقر و هزینه در مواردی چون آموزش و بهداشت، به جیب دشمنان ایران می رود؟ کمی بیاندیشیم و از خود بپرسیم که آیا گشتن به دور کعبه عبادن است یا “عبادت بجز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق نیست”؟
ای قوم به حج رفته کجایید، کجایید
آن یار همینجاست بیایید، بیایید

الهه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۸:۲۲ ب.ظ

کامران عزیز کاملا باهت موافقم..مشکل ما این جاست گاهی از خدا هم بالاتر میریم!
جدا از دید معمارانه ,با پول کیا ساخته شده ..این مهمه!حالا واسه صرفه اقتصادی یا ترویج معماری غرب یا..ساختنش به خودشون مربوطه

reza ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۳:۴۴ ب.ظ

تاکنون هر کسی که اخیرا” از مکه آمده در مورد این برج وساعت که باعث بر هم زدن تمرکز زائرین می گردد شده است ، نمی دانید که انسان در آن وادی و هنگام طواف دچار چه حالی می گردد، امیدوارم قسمت همه بشود. اما وهابیون لعنتی که این برج را ساختند اهداف شوم دیگری را دنبال می کنند و باعث غفلت انسان در آن لحظات ملکوتی شده اند.

محمد رضا ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۴:۳۱ ب.ظ

سلام : من هم موافق هستم این کارها از نقشه های وهابی هاست برای کم کردن رنگ و بوی معنوی در مکه….
خدا لعنتشون کنه خیلی بد میشه وقتی زیارت میکنی حواس آدم پرت بشه بره سمت اون ساعت………..
خداییش تو اصفهان اگه دور و بر میدان نقش جهان این کار رو بکنند دیگه هیچی میشه………..
همه ول میکنند میرن ساعت رو نگاه میکنن….

elahe ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۸:۰۳ ب.ظ

ma k hasood nistim , bzar bsazan !
ooooooooh,800 milion dolar!jmaate mosalmoone dige!!!
bzar bbinm, chanta gorosnaro mishe bahesh siiiir kard..!

Haji ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۸:۴۰ ب.ظ

Az baski khrand

فرهاد ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۹:۴۸ ب.ظ

با نظرات تهیه کننده تصاویرکاملا موافقم

hossein.irooni ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۰:۲۲ ب.ظ

من چند وقت پیش توی یه کنفرانسی راجع به فراماسونری شرکت کردم که میگفت شیطان پرستها دارن یه برج بلندی کنار کعبه میسازن که هر روز راس ساعت مشخصی که الان یادم نیست سایه اش می افته روی کعبه.
که یکی از ابتدایی ترین هدف هاشون اینه که یعنی خدا زیر سایه ی شیطان طواف میشه.
این چیزایی که گفتینم هیچ کدوم ربطی نداشت. لطفا بیشتر تحقیق کنید بازم همینکه اومدینو این عکسو گذاشتین ازتون ممنونم خیلی دوست داشتم عکسشو ببینم.

mohsen ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۰:۴۰ ب.ظ

کسی که عاشق است چیزی به جز معشوق نمی بیند مسلما این بنا نمیتونه چشم کسی که عاشق خداست رو بگیره اللهم لبیک – اصلا بیان برج 1000 متری با معماری آمریکایی بسازند کله پدر همشون

علی غرقی ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۰:۵۰ ب.ظ

این رو در نظر داشته باشید که سیاست های معماری شهرسازی عربستان سعودی، همیشه برای کشورهای مسلمان (و مخصوصن در مورد بناهای مذهبی و تاریخی شون) در مقام الگو عمل کرده ان. اگر امروز می بینیم که نزدیک حرم امام رضا اجازه ی ساخت برج های بالای ده طبقه می دهن، به این خاطره که آقای آستان قدس رضوی، قبلش در الگوی سعودی، هتل شرایتون سی طبقه رو چسبیده به مسجدالحرام دیده بوده…. حالا با تفاسیر این پست، منتظر رویش انواع ساعت شهری در بافت های قدیمی باشید

مهرناز رضوانی ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۰:۵۵ ب.ظ

با سلام
به نظر من عرب ها جز تقلید هیچ کار دیگری بلد نیستند مگر جز این است که قوی های اسلامی را از معماری اشکانی و ساسانی تقلید کردند[مراجعه به کتاب معماری جهان از دکتر علی خیری بکنید] این هم از این تقلید کورکورانه که باعث بی حرمتی به خانه خداست در همین اصفهان ما اجازه ساخت بنایی که بالاتر از نقش جهان باشد نیشت ان وقت این اعراب شعورشان به احترام گذاشتن به مقدساتشان
نمی رسد

مهرناز رضوانی ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۰:۵۶ ب.ظ

اشتباه نوشتم قوس های اسلامی

هومن ۳۱ مرداد ۱۳۸۹, در ۱۱:۰۰ ب.ظ

دکتر پیرنیا هم در این رابطه نوشته زیاد دارن

علی ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۲:۱۱ ق.ظ

من 10 روز پیش اونجا بودم.یه نظرم وجودش، بی احترامی به حریم کعبه است

امیر ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۲:۳۷ ق.ظ

کعبه یک سنگ نشانیست که ره گم نشود

وگرنه من همان خاکم که هستم

Ali ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۴:۰۲ ق.ظ

Sakht nagirid aghayoon, agar kasi bekhad ba khoda sohbat koneh havasesh ba in saat part nemishe! onhay ke bayad zoor bezanan va tamarkoz konan ta be khoda beresan behtareh to pastoo ebadat konan!

بت شکن ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۵:۱۱ ق.ظ

بابا این همه جدی گرفتین این موضوع رو که چی بشه ؟ بابا یه برجی ساختن خوش به حالشون شما جو گیر شدین برج مگه مکه نباید برج ساخنه بشه؟ یا حرام شده ما خبر نداریم دلتون خوشه به خدا

saleh ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۵:۱۴ ق.ظ

سلام
عزیز من باید درایت داشت یعنی این نماد یعنی اینکه مسلمونا به وقت اهمیت میدن ها! چقدر ظاهری نگاه کردی اگر به شکل حعماری ساعت نگاه کنی (ستونی که بالای ان یک هرم قرار دارد ) متوجه میشی که چطور دوباره این انگلیس عرب ها رو خر کردن این علامت قدرت و سلطه شیطان هست یک علامت فراماسونی این ستون توی پایتخت امریکاوانگلیس والمان و اسپانیا و تقزیبا تمامی نقاط کره زمین وجود داره و نشان از سیطره قدرت شیطانی یر جهان داره حالا این عرب ها با مغز نخود رفتن این گذاشتن که دقیقا بالی خانه خدا که سایه اش بیافته روی خانه خدا یعنی قدرت شیطان بالاتر از قدرت خداست اکر به حرفام شک داری برو یه تحقیق بکن عکس این هرم رو میتونی براحتی توی واشنگتن پیدا کنی توی گوگل سرچ کن واشنگتن این هرم میبینی

مریم ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۶:۵۳ ق.ظ

واقعامنظره ی بدی داره این ساختمونهایی که دارن می سیسازن. ابهت که ندارن زیبایی که ندارن و فقط یه عمارت بی قواره مسلط شده به حرم امن الهی . که همیشه هم روی ساعت چهار و پانزده مین گیر کرده و به هیچ دردی نمیخوره . چرا که زائر اصلا وقتی وارد اونجا میشه احتیاجی به ساعت نداره که اگر احتیاج به زمان داشت جاش اونجا نبود.

پویا ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۶:۵۷ ق.ظ

چه برسه بخواد به زیبایی شناسی و معماری اسلامی و تناسب بنا با محیط پیرامون فکر کنه
یه مشت خارجی هم پیدا شدن دارن در اینا میمالن
——————————————-
در جواب اون دوستون که گفت این ساعت نشون دهنده وقت شناسی مسلمونا میتونه باشه بگم که احمق جان با ساعت داشتن کسی وقت شناس نمیشه وقت شناسی تو ذات به ادمه بعدشم همون نماز اول وقت خودش نشون میده مسلمونا به وقت اهمیت میدن نیازی به ساعت نیست که کلا 200 ساله اختراع شده !! و مسلمونا 14 قرن سر وقت نماز میخونن و افطار میکنن
——————————————-

حامد ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۱۱:۰۵ ق.ظ

ای ول خیلی عالی انشاالله از نزدیک این بنا را ببینیم

ZEYNAB ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۱۱:۴۴ ق.ظ

in tasof nadare ke 1 sakhtemane boland bar faraze kabe sakhte shode. va asafa ke hich kas nemidanad in namade sheytan ast ke bar kabe saye afkande.
obelisk nemade sheytan bod ke 1000 an sal mardom bar an sang zadand va aknon ba kharab kardane an va sakhte divari be jaye an be bahaneye afzayeshe jameyat in nemad ra az zehne mosalman ha pak kardand ta be hamin rahati an ra bar faraze kabe besaznd
va asafa bar in arab hay ke name mosalmani ra be yadak mikeshand

کیوان ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۱۱:۵۰ ق.ظ

سلام هومن جان … اولا نمی فهمم چرا تو متن نوشتی که هیچی از معماری نمیدونی ، اگه تو نمیدونی من میدونم ؟!!! قربون تواضعت. دوما : من مثل صاحبان کامنت های بالا سیاه و سفید نمیبینم. وقتی به این بنا از نظر عظمت نگاه می کنم لذت می برم. اما وقتی از این جهت توجه می کنم که این بنا و برج های اطراف فقط برای کور کردن این بنای مقدسه کلی حرص میخورم ( البته امیدوارم منو به توهم توطئه متهم نکنی چون خیانت این مردک شکم چران مثل روز روشنه ) سوما : در مورد ایمیلی که زدی من با اینکه علاقه ام به معماری فقط یه علاقه ی ذاتیه نه تخصصی اما هر کمکی از دستم بربیاد دریغ نمی کنم. هر امری داشتی بگو ما در خدمتیم… با تشکر : یه دوست نادیده.

shokolat ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۱۲:۳۳ ب.ظ

دل آدمه اونجا رو درستش کن همه چی درسته پولتم خرج آدمای بی بضاعت کن که شب دل گشنه سر رو بالشت میذاره یا خونه داره رو سرشون خراب میشه یا نمیتونه یه عروسی ساده بگیره و همیشه حسرت میخوره و کلی کارای دیگه میشه با این پول کرد که ثوابش از صدا تا حج رفتن بالاتره

اصخری ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۱۲:۳۵ ب.ظ

اتفاقا خوب شد این رو ساختند؛ قرار گرفتن‌ این سازه در کنار خونه‌ی الله مدینه به خوبی به انسان‌ها یادآوری می‌کنه که چه چیز کلفتی رفته تو پاچه‌ی بشریت!

zeynab ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۱:۲۷ ب.ظ

کعبه در سایه نمادهای شیطانی قرار خواهد گرفت.
برج رفیعی که در میان دو بال قرار گرفته، در نوع خود بزرگترین ستون اوبلیکس جهان است که از عهد مصر باستان تاکنون ساخته شده است.

همة کسانی که تا یکی دو سال پیش در ایّام برگزاری حجّ تمتّع در رمی جمرات، ستون شیطان را سنگباران کرده‌اند، شکل ستون میانی خانة شیطان را به یاد دارند. ستونی چهارگوش که در انتها، نوک هرمی مشکلش خود را می‌نمایاند. این ستون همان ابلیسک است که امروزه به عنوان یکی از معروف‌ترین نماد فراماسونرهای جهان قابل شناسایی است
میدان بزرگ رو به روی کاخ سفید در واشینگتن، میدان ساختمان بزرگ واتیکان، پاریس، لندن، برزیل و صدها نقطة دیگر جهان، نمونه‌هایی از این ستون را به نمایش گذاشته‌اند. حضور این نماد در هر کجای جهان نشان دهندة حضور و سلطة فراماسونرها بر مقدورات و مقدّرات آن سرزمین است.

لیلا ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۱:۵۱ ب.ظ

سلام دوستان من حدود 20 روز است که از مکه اومدم . به نظر من این برج در مقابل ابهت خانه خدا هیچ است . من خودم شخصا فقط زمانی که حیاط میان پارکینگ تا ورودی صفا و مروه میرفتم متوجه آن شدم و در خانه خدا اصلا توجه ام را جلب نکرد

ممل ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۲:۱۵ ب.ظ

این طرحی که زدن خیلی ابلهانست. تو عکس دوم کاملا تضاد بین ساعت و کعبه مشخصه. چون به خاطر زائرین کعبه این ساعت زده شده قناصه. ما اینهمه حاجی دور وبرمون داریم تا حالا نشنیدیم به خاطر کمبود ساعت شکایت کنن. حتما پشت این ساعت سیاست دیگه ای غیر از نشون دادن زمان رو داره

سهراب کاشانی ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۲:۴۲ ب.ظ

سلام امید وارم اظهار نظرم جسارتی به مومنین مسلمان و خبرگان در زیبایی شناسی و معماری نباشه.
اول اینکه کسی که مقصدرو شناخته خیلی در بند نشانه نیست مسجد و محراب و منبر و حتی کعبه علامتیه برای دلبستن به دوست و گذر از خویش.
دوم این بنای کعبه چندبن بار ویران شده در سیل قرار گرفته و جسارتهای مشمئز کننده به اون شده اما صاحب خانه از خونه حفاظت کرده.
همین الان هم کلی اثار ابنیه تجدد در اون هست از BMS گرفته تاانواع فناوری های حراستی مدیرتی
و… کاملن هم به جا ولازم اونهایی که تمتع رفتن میدونن که اون جمعیت عظیم رو فقط با همین تکنیکها میشه مدیریت کرد.
برج ساعت در پیشانی خود و تارک خودش هلال که سمبل مسلموناس را داره نمایش میده و به نظره من مکمل عظمت مکه است
دست اخر اینکه ساختن به خودی خود امر پسندیده و خوبیه من هربار به عربستان رفتم اونارو در حال ساختن دیدم متاسفانه مادر ایران در حال تخریبیم چه تخریب ادما چه تخریب ارزشهای ادمیزادی

66 ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۳:۰۶ ب.ظ

سلام
من مسلمانم و با نظر نویسنده یا مترجم(جناب هومن) موافقم.این بنا نه از لحاظ زیبایی شناسی و نه از نظر معماری و نه از نظر کاربردی هیچ مناسبتی با بنای اصلی کعبه یا همان قبله خودمون ندارد.
در ضمن بابت فحاشی و توهین در یک چنین پستی (از هر کی که باشه)متاسفم.

amir reza ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۴:۰۲ ب.ظ

سلام . اول که نگاه به اون عکس انداختم گفتم نکنه انگلیس به عربستان حمله کرده! ولی با این کاری که کرد از حمله ادات ما حمله برده. واقعاً متاءسفم.

میــلاد. ۱ شهریور ۱۳۸۹, در ۶:۴۲ ب.ظ

من این ساختمون رو از نزدیک دیدم و نسبت ارتفاعش به داخل حرم رو هم میدونم که زیاده..اما شما پیاز داغشو زیاد کردی.. قابل تحمله ارتفاعش..یعنی آزار دهنده نیست از داخل حیاط حرم.
به علاوه ی اینکه این برج فقط یه تیکه ی کوچیک از طرحیه که داره اجرا میشه.. انتظار میرفت راجع به طرح هم صحبتی داشته باشی..
طرح مورد نظر هم توجیه اقتصادی داره و هم توجیه علمی..اگر مشرف شده باشی میبینی که در حال حاضر محدوده ی اطراف حرم(مخصوصا محدوده ی بازار ابوسفیان که الان تخریب شده) به بدشکل ترین ظاهر ممکن وجود داره..شاید راه حل بهتری هم براش پیدا میشده اما به نظرم این راه حل هم (با توجه به مسئله حریم بناهای تاریخی طبق قوانین بین المللی) بد نیست.. جوابی که لازمه رو میده..
ضمن اینکه فراموش نکنیم محوریت طرح کل بر روی مرکزیت کعبه است و این توی طرح مشخصه..
این هم طرح کل :
http://www.abna.ir/a/uploads//57/3/57393.jpg
من دوست داشتم.. شما هم دوست داشته باشید..چون کار قشنگیه اگر تکمیل شه.
یه انتقاد هم به خودت..احساس میکنم کم اطلاع روع به نقد میکنی.. نقد کار خوبیه..اما اگر اطلاعاتت تکمیل تر باشه؛بهتره.
شاد باشی.

نوشته ی قبلی:

نوشته ی بعدی: